Historische Vereniging Bergambacht

Eén vereniging voor drie dorpen en een buurtschap

12 september 2020 Open Monumentendag

Op 12 september 2020 is het weer Open Monumentendag. Dit jaar is het thema: Leermonumenten. Door de beperkingen die er momenteel zijn, is het op slechts een gering aantal plaatsen mogelijk om monumenten of gebouwen te bezoeken. In de Krimpenerwaard is daarom gekozen voor het aanbieden van historische wandelroutes door de diverse kernen. U vindt de routes in de OMD-Krant die in week 36 huis-aan-huis is bezorgd als bijlage van Het Kontakt.

Het toeval wilde dat de Hist. Ver. Bergambacht aan het begin van dit jaar had besloten tot het uitgeven van een boekje met een wandelroute door de historische dorpskern van Bergambacht. Dit boekje krijgen alle leden gratis thuisbezorgd. Voor belangstellende niet-leden is het boekje voor €2,- verkrijgbaar op Open Monumentendag in de bibliotheek van Bergambacht aan de Esdoorn nr.1  Daarna bij het secretariaat: Kastanje 2 in Bergambacht.

Historisch Ontmoetingspunt

Op 12 september vindt ook de opening plaats van het Historisch Ontmoetingspunt (HOP) in de bibliotheek van Bergambacht. Het Historisch Ontmoetingspunt is een samenwerkingsverband van de Bibliotheek Krimpenerwaard, de Historische Vereniging Bergambacht en het Streekarchief Midden-Holland. Samen zorgen zij in de bibliotheek voor een aansprekende historische collectie en programmering. In de bibliotheek kunt u grasduinen in de herkenbare kast met de HOP-collectie, bestaande uit historische boeken en tijdschriften uit Bergambacht en de regio. Kijk ook in de vitrines, waarin historisch materiaal ligt tentoongesteld.

Historisch café.

Op zaterdagmorgen, om de maand, van 11.00 tot 13.00 uur zit er iemand van de Historische Vereniging Bergambacht in de bibliotheek. Heeft u vragen over historie, zoekt u een bepaalde foto of beschikt u over interessant materiaal, kom dan gerust eens langs. Data: vanaf 7 november 2020 enz. om de maand.

Okt. 2020. Zoals reeds via de media bekend is geworden, verhuist de bibliotheek van de Esdoorn naar de Pleinstraat in Bergambacht  Hoe lang dit de vaste plaats zal zijn is niet bekend. De HOP verhuist vanzelfsprekend mee en is daar weer te bezoeken. Data volgen nog.

Alg. Ledenvergadering

Op dinsdag 22 sept. 2020 heeft de uitgestelde Algemene Ledenvergadering plaatsgevonden. Een verslag hiervan vindt u in de najaarsperiodiek van onze vereniging die eind november uit komt. Na de pauze verzorgde Roel Botter een presentatie over het buurtschap Bergstoep.

Lezing 17 november uitgesteld

De lezing over het ontstaan van de Krimpenerwaard en het Slot 's Heeraartsberg door Paul in't Veld op 17 nov. 2020, gaat vanwege de aangescherpte regels door de overheid niet door. Een nieuwe datum zal t.z.t worden vastgesteld.